Solfoto – hitta dina förfäder

Skolklass fotograferad 1932. Barnen födda 1919. Läraren var Bror Moen. Okänd fotograf

I mitten av 80-talet började jag släktforska, det var microfilmer på biblioteket som gällde. Då så gott som alla på min mammas sida var från Sollerön kom undringarna hur de såg ut.

Då jag fått foton och nåt album efter min mormor började jag leta där. För att hitta dem som fattades tänkte jag att det måste finnas många foton och album som ligger i byrålådor i husen på Sollerön som gömda skatter. Jag tog kontakt med Torbjörn Nääs och han var snäll och hjälpte till att få fram en hemsida där jag kunde lägga ut foton till allmänt beskådande. Det blev solfoto.se. Jag började fråga dem som kom i min väg och hittade album som jag fick låna och började scanna in. Med god hjälp av Margit Andersson fick jag tag i många fina foton som nu finns ute på sidan. Även om det inte finns namn på fotona så kan de som tittar på sidan hjälpa till, om man känner igen någon eller kanske har en likadan bild med namn. Det är bara att skriva i kommentarsfältet på sidan så får ytterligare en person identitet. Gör gärna det!

Mås Ejnar Eriksson, född 4/3 1934 i Utanmyra..
Foto (något beskuret) med rubriken Skidtävling i skolan från solfoto.se. Foto: Håll Gustaf Nilsson
Familjen Lund/Dunder från Karin Lunds fotoalbum från Nisågard. Karin Olsdotter född 26/10 1854, död 12/12 1932 med sin andre make Olof Dunder född 28/6 1868, död 20/12 1948. Karins första make soldat Nils Nilsson Lund dog vid 40 års ålder 1892. Barnen stående från vänster: Anna Lund f. 1882, d. 1951. Kristina Lund f. 1888, d. 1973 i *Edsbyn. Augusta Lund f. 1890, d. 1922. Nils Lund f. 1892, d. 1978. Karin Lund f. 1886, d. 1886. Mellan föräldrarna sitter deras gemensamma dotter Albertina Dunder f. 1886, d 1964.

En del foton har även blivit använda i böcker som blivit utgivna, såsom ”Boken om att bära barn”, en bok om att bära barn på olika sätt i olika länder och ”I am a messenger from Utah”, Mormonmissionären Charles John Aaron Lindquists dagbok. En del foton finns även att beskåda som fina tavlor på Åsengården. Många personer i Amerika har blivit så glada när de hittat personer som de härstammar från och fått se dem på bild.

”Guldfrun”. Ryssniss Margit Persotter f. 1869 i Bodarna.
Hon åkte till Amerika och blev Mrs Maggie
Fitzpatrick. Hon vistades bland annat i Klondyke
under gulruschen i slutet av 1800-talet. Hon var
tillbaka på besök på Sollerön runt år 1900.

Fotona tar inte skada av att bli scannade, däremot blir de bevarade för framtiden. De som lånar ut får gärna ett USB-minne där alla foton är sparade. Idag, januari 2024, finns på solfoto.se 12 364 foton av 14 namngivna fotografer från 51 olika fotoalbum. Troligen finns minst dubbelt så många kvar som ligger i byrålådor och vindar överallt i socknen.

Anna-Lisa Karlsson

Redaktionen vill påminna om att det i Sool-Öen 2020 finns en artikel om Hembygdsföreningens webbplatser, där bland annat solfoto.se presenteras. Där redovisas det arbete som gjorts med att skanna foton och glasplåtar som lämnats till föreningens arkiv från en rad tidigt verksamma fotografer på Sollerön. Här kan nämnas Anders Leijons bilder som inskannats av Bus Anna-Karin Matsson. Om du har äldre foton, kontakta ala@solfoto.se så skannar hon dem också!