”Det är som det är och det blir som det blir”

De orden stämmer inte in på Stig Wass.
”Jag är resultatorienterad,” säger Stig. ”Det är det som driver mig framåt.
Jag vill förbättra och utveckla. Inte slå mig till ro vid köksbordet och titta ut genom fönstret.”

Stig igång med att sätta ut skyltar för Gesunda Byslinga. Foto: Lasse Nordström

När jag får frågan om att intervjua Stig Wass är min första tanke om han får ro att sitta still för en pratstund. Han är nämligen ständigt på språng. På morgonen är han ute på promenad med dotterns hundar, som trivs bättre hos Stig i Gesunda än i Stockholm. Då börjar mobilen att ringa och så surrar den hela dagen. Innan lunch hinner han ta fyrhjulingen för att titta på något skogsskifte mot Gesundaberget. På eftermiddagen är det alltid någon byggmarknad som får besök i Mora. Han har kort sagt många bollar i luften. Vildmarksriket, Gesundaberget, Bystugan, Sockenföreningen och marknadsföringen för socknen är några exempel. Han hinner också alltid med att köpa färskt fikabröd på Kaffestugan.

Stig är född i Gesunda på julaftonen 1946. Han växte upp och gick i skolan här i socknen innan det bar av till Stockholm där han gjorde karriär inom vitvarubranschen. Stig jobbade tätt ihop med legendaren Hans Werthén på Electrolux för att så småningom hamna som VD för den nationella butikskedjan Hemma. Jag vet att Stig har slagit många försäljningsrekord under sin karriär.

Nu har han återvänt till hembygden och gården i Gesunda. Frun Inger bor kvar i Hässelby och servar barnbarnen så Stig är en pendlare på riksväg 70 men den mesta tiden tillbringas i Gesunda. Där klappar Stigs engagerade hjärta som mest.

Grinden nedanför Brändan. Foto: Vibäs Mariann Nordström

Jag vågar påstå att Stig har satt fart på Gesunda. Han har tagit initiativ och lyckats med konststycket att knyta till sig många engagerade bybor som bidragit till att stora projekt har genomförts. Många bidrar med ideellt arbete och företag är med och sponsrar.

Det började med rödfärgningen av Bönhuset och Tröskladan. De gamla torra timmerstockarna slukade den sponsrade Falu Rödfärgen. Engagemanget var stort. Många bybor var med och höll i penslarna.

För att säkerställa Bystugeföreningens framtida ekonomi drog Stig igång renoveringen av lägenheten på övervåningen. Slutresultatet blev en modern planlösning där en bärande järnbalk spelar en viktig roll. Lokala hantverkare engagerades och ett gäng pigga veteraner och bybor lade ned tusentals ideella timmar innan lägenheten stod klar. Idag tickar hyrespengarna in. Ett annat projekt där Stig har hållit i dirigentpinnen är iordningställandet av ställplatser för husbilar. Idag finns 12 st ställplatser på parkeringen vid Bystugan. Besökarna återkommer från år till år och trivs med tillgång till nya moderna toaletter, duschar och kök i Bystugan. Ännu ett projekt som betyder intäkter.

Ytan kring Bönhuset och Bystugan, den s.k. Brändan, har också fått en upprustning. Underhållet av gräsytor har förenklats genom en 4-hjulsdriven åkgräsklippare som sponsrats bland annat av Klippen, Vindpengar och Abris/Huskvarna. Alla i byn kan nu hjälpa till med gräsklippning. Även snöröjningen kring Bystugan sköts ideellt.

Stig Wass. Foto: Torbjörn Nääs

Kronan på verket är gärdesgården som äntligen blev verklighet. Det är ju ändå den som syns mest. Materialet – störarna – skänktes av skogsägare. Under försommaren 2023 kokades, brändes och bands störarna ihop till en 260 meter lång gärdesgård. Dubbelgrind och grindstolpar förgyller det hela. Trafikanter genom byn möts av en genuin dala-gärdesgård.

Hela tiden sker löpande underhåll både in- och utvändigt av Bönhus och Bystuga. Och ständigt söks bidragspengar för nya projekt. Härnäst i planeringen ligger att Bönhusets tak och farstukvist ska restaureras. Och känner vi Stig rätt så har han många planer.

Stig gläds åt att Bystugan används flitigt för olika evenemang. Inte bara för midsommarfirande och Fäbodlunken utan även för möten, musik, kurser och kalas. ”Bystugan fungerar som en mötesplats för oss bybor,” konstaterar Stig belåtet. ”Det är det som den är till för.”

Lasse Nordström